....Dimecres, 4 de març..Miércoles, 4 de marzo..x.... de 2020
19:30 ....hores..horas..x....
....Aula Magna..Aula Magna..... Centre Cultural La Nau
....Carrer de la Universitat, 2 - 46003 València..Calle de la Universidad, 2 - 46003 Valencia..x....
....Entrada lliure. Aforament limitat..Entrada libre. Aforo limitado..x....
....Conferència dialogada El viatge de Humboldt per Espanya: serendípia o destí?, amb motiu de l’exposició Sistema Humboldt: Pensar/Pintar, de Nuria Rodríguez (Sala Acadèmia. Centre Cultural La Nau)..Conferencia dialogada El viaje de Humboldt por España: ¿serendipia o destino?, con motivo de la exposición Sistema Humboldt: Pensar/Pintar, de Nuria Rodríguez (Sala Academia. Centre Cultural La Nau)....
....A càrrec de:
Sandra Rebok. Historiadora de la ciència, autora i consultora científica
Nuria Rodríguez. Comissària/artista. Doctora en Belles Arts i professora titular a la Universitat Politècnica de València..A cargo de:
Sandra Rebok. Historiadora de la ciencia, autora y consultora científica
Nuria Rodríguez. Comisaria/artista. Doctora en Bellas Artes y profesora titular en la Universitat Politècnica de València....
....Cicle Dones creadores
Organitza
Escola Europea de Pensament Lluis Vives, Vicerectorat d'Igualtat, Diversitat i Sostenibilitat i Unitat d’Igualtat
..Ciclo Mujeres creadoras
Organiza
Escola Europea de Pensament Lluís Vives, Vicerectorat d'Igualtat, Diversitat i Sostenibilitat y Unitat d’Igualtat
....
Sandra Rebok
....És historiadora de la ciència, autora i consultora científica. Ha treballat molts anys al Consell Superior d’Investigacions Científiques a Madrid, així com durant dos anys a la Huntington Library a Califòrnia. Actualment la seua investigació, realitzada a Espanya, Alemanya i els Estats Units, se centra en la història del coneixement, la globalització del saber i les xarxes científiques transnacionals durant el segle XIX. ..Es historiadora de la ciencia, autora y consultora científica. Ha trabajado muchos años en el Consejo Superior de Investigaciones Científicas en Madrid, así como durante dos años en la Huntington Library en California. Actualmente su investigación, realizada en España, Alemania, y Estados Unidos se centra en la historia del conocimiento, la globalización del saber y las redes científicas transnacionales durante el siglo XIX. ....
....Té més de vint anys d’experiència en l’estudi de la figura i obra d’Alexander von Humboldt; és autora de diversos llibres sobre ell, així com editora/coeditora de tres de les seues obres en espanyol; Cosmos, Vistas de las cordilleras i Cuadros de la naturaleza. El seu treball sobre l’intercanvi intel·lectual entre Humboldt i Jefferson va ser publicat en 2014 (Jefferson and Humboldt), i la seua nova monografia analitza la posició delicada de Humboldt entre ciència i política (Humboldt’s Empire of Knowledge, 2020). Resultat del seu treball per a l’Institut für Auslandsbeziehungen a Stuttgart és un llibre sobre la recepció de Humboldt a Llatinoamèrica (Humboldtsaison in Iberoamerika, 2019). ..Tiene más de veinte años de experiencia en el estudio de la figura y obra de Alexander von Humboldt; es autora de varios libros sobre Humboldt, así como editora/co-editora de tres de sus obras en español; Cosmos, Vistas de las cordilleras y Cuadros de la naturaleza. Su trabajo sobre el intercambio intelectual entre Humboldt y Jefferson fue publicado en 2014 (Jefferson and Humboldt), y su nueva monografía analiza la delicada posición de Humboldt entre ciencia y política (Humboldt’s Empire of Knowledge, 2020). Resultado de su trabajo para el Institut für Auslandsbeziehungen en Stuttgart es un libro sobre la recepción de Humboldt en Iberoamerica (Humboldtsaison in Iberoamerika, 2019). ....
....Actualment, està preparant el seu pròxim llibre sobre les xarxes científiques que Humboldt va establir als Estats Units (Expanding the Frontiers of American Science). A més, ha treballat com a comissària de diverses exposicions internacionals sobre viatgers, expedicions i cooperacions científiques. ..Actualmente, está preparando su próximo libro sobre las redes científicas que Humboldt estableció en los Estados Unidos (Expanding the Frontiers of American Science). Además, ha trabajado como comisaria de varias exposiciones internacionales sobre viajeros, expediciones y cooperaciones científicas. ....
Nuria Rodríguez
....El treball de Nuria Rodríguez proposa l’artista/col·leccionista com un recol·lector d’imatges, objectes i curiositats que transforma i reconstrueix, un productor que cerca noves ubicacions en el seu mostrari per tal de dialogar constantment amb ells, tot assajant de generar un mètode de treball que el duga a l’elaboració d’altres imatges. Després de les seues darreres exposicions individuals a la galeria Shiras de València (“Cronologías del azar”, 2017), a la galeria Estampa de Madrid (“Historia Natural”, 2015), a la Galeriacuatro de València (“El desorden de las cosas [Pensar, mirar, pintar]”, 2014) i en la seua “Història Natural [La col·lecció infinita]” (2016), al Col·legi Major Rector Peset de la Universitat de València, la seua tasca com artista es centra en una pràctica de la pintura que entén com un procés d’encaix entre imatges preexistents de qualsevol naturalesa, que es reconstrueixen en escenaris i situacions fictícies, en què cada fragment importat “actua” com un ingredient escènic, contribuint així a la seua interacció amb insòlites fusions i significats. Participa també en la mostra itinerant “La presència i la figura”, organitzada pel Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, i en la mostra internacional “Trazos urbanos”. Ha exposat així mateix els seus projectes en d’altres mostres col·lectives i internacionals (Argentina, França, Brasil, Itàlia, EUA, Mèxic i Taiwan). Ha segut guardonada amb el Premi Senyera d’Arts Visuals del 2018. ..El trabajo de Nuria Rodríguez propone al artista/coleccionista como un recolector de imágenes, objetos y curiosidades que transforma y rehace, un productor que busca nuevas ubicaciones en su muestrario para dialogar constantemente con ellos, intentando trazar un método de trabajo que le lleve a la elaboración de otras imágenes. Tras sus últimas exposiciones individuales en la Galería Shiras de Valencia (“Cronologías del azar”, 2017), la Galería Estampa de Madrid (“Historia Natural”, 2015) o la Galeriacuatro de Valencia (“El desorden de las cosas [Pensar, mirar, pintar]”, 2014) o en su “Historia Natural [La colección infinita]” (2016), en el Col·legi Major Rector Peset de la Universitat de València, su labor como artista se centra en la práctica de la pintura que entiende como un proceso de ensamblaje entre imágenes preexistentes de cualquier naturaleza, que se reconstruyen en escenarios y situaciones ficticias, en las que cada fragmento importado “actúa” como ingrediente escénico, contribuyendo en su interacción con insólitas fusiones y significados. Participa en la muestra itinerante “La presencia y la figura”, organizada por el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana, y en la muestra internacional “Trazos urbanos”. También ha expuesto sus proyectos en otras muestras colectivas e internacionales (Argentina, Francia, Brasil, Italia, EE.UU., México y Taiwán). Ha sido galardonada con el Premio Senyera de Artes Visuales de 2018. ....
....Professora titular en la Universitat Politècnica de València. Doctora en Belles Arts i titulada en Disseny Industrial per l’Escola Superior de Disseny de València. Comissària de la mostra interactiva “Pensar con las manos: Isidro Ferrer & Pep Carrió”, el 2013, desenvolupada per Unit experimental, equip investigador multidisciplinari especialitzat en projectes tecnològics per a mostres i exposicions. ..Profesora titular en la Universitat Politècnica de València. Doctora en Bellas Artes y titulada en Diseño Industrial por la Escuela Superior de Diseño de Valencia. Comisaria de la muestra interactiva “Pensar con las manos: Isidro Ferrer & Pep Carrió” en 2013, desarrollada por Unit experimental, equipo investigador multidisciplinar especializado en proyectos tecnológicos para muestras y exposiciones. ....
....Autora de l’assaig Los textos de la mujer artista durante las primeras vanguardias (1900-1945), publicat per l’Institució Alfons el Magnànim, es centra en la recuperació de la memòria de la dona artista a través dels seus escrits. ..Autora del ensayo Los textos de la mujer artista durante las primeras vanguardias (1900-1945), publicado por la Institució Alfons el Magnànim, se centra en la recuperación de la memoria de la mujer artista a través de sus escritos. ....
....Exposicions individuals.
Sistema Humboldt. Pensar/pintar, Centre Cultural La Nau de la Universitat de València, 20/02/2020 – 19/04/2020. Textos: Álvaro de los Ángeles, Inmaculada Corcho, Román de la Calle, Jaime Güemes, Grassa Toro, Sandra Rebok i Nuria Rodríguez. (*cat.)
Cronologías del azar, Galeria Shiras, València. Text: Román de la Calle, 9/02/2017 – 18/03/2017. (*cat.)
Història Natural [La col·lecció infinita], Sala de la Muralla, Col·legi Major Rector Peset, Universitat de València, 03/02/2016 – 10/04/2016. Textos: Ana Bonmatí, Luis Armand, Ricardo Forriols i Lucia Cuevas. (*cat.)
Historia Natural [tomo XXIII], Galeria Estampa, Madrid, 20/10/2015 – 28/11/2015.
El desorden de las cosas [Pensar, mirar, pintar], Galeriacuatro, València, 10/04/2014 – 12/05/2014. Textos: José Saborit, Joël Mestre i Nuria Rodríguez. (*cat).
Álbum, atlas, cuadernos de notas, La Llotgeta, Fundació CAM, 14/01/2010 – 15/02/2010. Textos: Ricardo Forriols i Vicente Ponce. (*cat.)
Una historia verdadera, Centre Cultural de Mislata, febrer 2005. Text: Ricardo Forriols. (*cat.)
Historias de mujeres, Espai d’art Andrés Lambert, Xàbia, gener 2005. Text: José Luis Cueto Lominchar. (*cat.)
Lugares imaginarios, Centre Cultural d’Aldaia, abril 2004. Text: Juan Bautista Peiró. (*cat.)
Trossos d’Espai, Sala d’exposicions de Picanya, febrer 2004. Text: Álvaro de los Ángeles. (*cat.)
Tiempo a través, Centre Cívic de Sagunt, gener-febrer 2004. Text: José Luis Cueto Lominchar. (*cat.)
..Exposiciones individuales.
Sistema Humboldt. Pensar/pintar, Centre Cultural La Nau de la Universitat de València, 20/02/2020 – 19/04/2020. Textos: Álvaro de los Ángeles, Inmaculada Corcho, Román de la Calle, Jaime Güemes, Grassa Toro, Sandra Rebok y Nuria Rodríguez. (*cat.)
Cronologías del azar, Galería Shiras, Valencia, 9/02/2017 – 18/03/2017. Texto: Román de la Calle. (*cat.)
Historia Natural [La colección infinita], Sala de la Muralla, Col·legi Major Rector Peset, Universitat de València, 03/02/2016 – 10/04/2016. Textos: Ana Bonmatí, Luis Armand, Ricardo Forriols y Lucia Cuevas. (*cat.)
Historia Natural [tomo XXIII], Galería Estampa, Madrid, 20/10/2015 – 28/11/2015.
El desorden de las cosas [Pensar, mirar, pintar], Galeriacuatro, Valencia, 10/04/2014 – 12/05/2014. Textos: José Saborit, Joël Mestre y Nuria Rodríguez. (*cat.)
Álbum, atlas, cuadernos de notas, La Llotgeta, Fundación CAM, Valencia, 14/01/2010 – 15/02/2010. Textos: Ricardo Forriols y Vicente Ponce. (*cat.)
Una historia verdadera, Centre Cultural de Mislata, febrero 2005. Texto: Ricardo Forriols. (*cat.)
Historias de mujeres, Espai d’art Andrés Lambert, Xàbia, enero 2005. Texto: José Luis Cueto Lominchar. (*cat.)
Lugares imaginarios, Centre cultural d’Aldaia, abril 2004. Texto: Juan Bautista Peiró. (*cat.)
Trossos d’Espai, Sala d’exposicions de Picanya, febrero 2004. Texto: Álvaro de los Ángeles. (*cat.)
Tiempo a través. Centre Cívic de Sagunt, enero-febrero 2004. Texto: José Luis Cueto Lominchar. (*cat.)....
....Obra en col·leccions públiques i privades. Col·leccions privades dels EUA i Espanya. Col·leccions públiques: Museu d’Art Contemporani Vicente Aguilera Cerni (Castelló); Ajuntament de València; Ajuntament d’Aldaia; Ajuntament de Xàbia; Ajuntament de Picanya; Ajuntament de Sagunt; Fons de Patrimoni Artístic de la Universitat Politècnica de València; Fons de Patrimoni de la Universitat de València; Boulder Museum of Art Contemporary; Universitat Autònoma de Ciudad Juárez; University of Colorado, Boulder; Academia de San Carlos, Mèxic; VVV Gallery, Buenos Aires; La Zona Red Hook Gallery, Brooklyn, Nova York; Fondation Argentine de la Cité Internationale Universitaire, París). ..Obra en colecciones públicas y privadas. Colecciones privadas de EE.UU. y España. Colecciones públicas: Museu d’Art Contemporani Vicente Aguilera Cerni (Castellón); Ajuntament de València; Ajuntament d’Aldaia; Ajuntament de Xàbia; Ajuntament de Picanya; Ajuntament de Sagunt; Fondo de patrimonio artístico de la Universitat Politècnica de València, Fondo de patrimonio de la Universitat de València; Boulder Museum of Art Contemporary; Universidad Autónoma de Ciudad Juárez; University of Colorado, Boulder; Academia de San Carlos, México; VVV Gallery, Buenos Aires; La Zona Red Hook Gallery, Brooklyn, Nueva York; Fondation Argentine de la Cité Internationale Universitaire, París. ....
....Sinopsi..Sinopsis....
....A principi de febrer de 1799, pocs mesos abans d’iniciar el seu famós viatge pels territoris de la monarquia hispànica al nou món, Alexander von Humboldt va passar uns dies a València. Van ser dies molt agradables, com comenta en la seua correspondència, en què el prussià va quedar impressionat per la vegetació i el clima suau de la ciutat. Aquesta conferència no sols presenta el viatge de Humboldt per Espanya, sinó també les raons que van motivar la seua visita i les esperances que albergava. S’expliquen els vincles que va mantenir Humboldt amb la corona espanyola a fi d’obtenir un permís excepcional per a poder realitzar els seus viatges d’exploració per les colònies espanyoles. De particular interès és la pregunta quines eren les expectatives de la monarquia, que van portar a l’autorització de l’exploració en aquest moment particular, i fins a quin punt Humboldt va poder satisfer-les. ..A principios de febrero de 1799, pocos meses antes de iniciar su famoso viaje por los territorios de la monarquía hispánica en el nuevo mundo, Alexander von Humboldt pasó unos días en Valencia. Fueron días muy agradables, como comenta en su correspondencia, en los que el prusiano quedó impresionado por la vegetación y el clima suave de la ciudad. Esta conferencia no solo presenta el viaje de Humboldt por España, sino también las razones que motivaron su visita y las esperanzas que albergaba. Se explican los vínculos que mantuvo Humboldt con la Corona española a fin de obtener un permiso excepcional para poder realizar sus viajes de exploración por las colonias españolas. De particular interés es la pregunta cuáles eran las expectativas de la monarquía, que llevaron a la autorización de la exploración en ese particular momento, y hasta qué punto Humboldt pudo satisfacerlas. ....