....Debat amb motiu de la presentació del llibre Música i repressió política. De l’Alemanya nazi a l’Espanya franquista, d’Enrique Téllez Cenzano (coord. i ed.), EdictOràlia, 2021.
Intervenen
Joan B. Llinares, catedràtic de filosofia de la Universitat de València i coautor del llibre
Elsa Calero Carramolino, musicòloga i coautora del llibre
Enrique Téllez Cenzano, coordinador, editor i coautor del llibre
Presenta i modera
Josep Lluís Galiana, escriptor, musicòleg i director d’EdictOràlia..Debate con motivo de la presentación del libro Música y represión política. De la Alemania nazi a la España franquista de Enrique Téllez Cenzano (coord. y ed.) (EdictOràlia, 2021)
Intervienen
Joan B. Llinares, catedrático de Filosofía de la Universitat de València y coautor de libro
Elsa Calero Carramolino, musicóloga y co-autora del libro
Enrique Téllez Cenzano, coordinador, editor y co-autor del libro
Presenta y modera
Josep Lluís Galiana, escritor, musicólogo y director de EdictOràlia....
....Organitza
Escola Europea de Pensament Lluís Vives del Vicerectorat de Cultura i Esport de la Universitat de València..Organiza
Escola Europea de Pensament Lluís Vives del Vicerectorat de Cultura i Esport de la Universitat de València....
Enrique Téllez Cenzano
....Coordinador, editor i coautor de l’obra Música i repressió política. De l’Alemanya nazi a l’Espanya franquista, EdictOràlia, 2021. Professor superior de composició i direcció d’orquestra i doctor en ciències de la informació. Ha estat professor de la Universitat d’Alcalá, director de l’Aula de Música d’aquesta universitat i de la revista d’especialització musical Quodlibet (2012-2018). ..Coordinador, editor y coautor de la obra Música i repressió política. De l’Alemanya nazi a l’Espanya franquista, EdictOràlia, 2021. Profesor Superior de Composición, Dirección de Orquesta y Doctor en Ciencias de la Información. Ha sido Profesor de la Universidad de Alcalá, Director del Aula de Música de dicha Universidad y de la Revista de Especialización Musical Quodlibet (2012-2018). ....
Sinopsi
....Els llocs per on passen els quatre estudis que conté aquest volum mostren l’estreta relació que hi ha entre els diferents models propagandístics de naturalesa musical que posaren en pràctica l’Alemanya nazi del tercer reich d’Adolf Hitler, i Espanya durant la dictadura del general Francisco Franco. Aquests estudis estan completats amb obra gràfica recent (2020). ..Los escenarios por los que transitan los cuatro estudios contenidos en el presente volumen muestran la estrecha relación existente entre diferentes modelos propagandísticos, de naturaleza musical, implementados en la Alemania nazi del III Reich de Adolf Hitler, y los llevados a cabo en España durante la dictadura del general Francisco Franco. Dichos estudios se ven completados con la aportación artística de obra gráfica reciente (2020). ....
....Els dos règims donaren un paper rellevant a la música com a expressió artística que havia de contribuir a modelar una determinada sensibilitat política de signe autoritari, així com impulsar una concepció patriòtica basada en l’exclusió del discrepant i en l’eliminació de l’adversari. Els límits que separaven les dues categories sempre foren extremadament difusos i, per tant, la seua concreció només responia a interpretacions arbitràries, generalment alienes a tota norma legal. .. Ambos regímenes otorgaron un papel relevante a la música como expresión artística que debía contribuir a moldear una determinada sensibilidad política de signo autoritario, así como a impulsar una concepción patriótica basada en la exclusión del discrepante y en la eliminación del adversario. Los límites que separaban ambas categorías siempre fueron extremadamente difusos y, por tanto, su concreción solo respondía a interpretaciones arbitrarias, generalmente ajenas a toda norma legal. ....
....La creació d’un nou corpus musical en el període que és objecte d’estudi, tant a Alemanya com a Espanya, afavorí l’edició urgent de cançoners, poemaris, fulls volants i discos, principalment, com a suport en què fixar els missatges que contenien les cançons i els himnes de guerra, als quals contestaven els del camp oposat amb obres de lluita i resistència. ..La creación de un nuevo corpus musical durante el período que es objeto de estudio, tanto en Alemania como en España, favoreció la edición urgente de cancioneros, poemarios, hojas volantes y discos, principalmente, como soportes en los que fijar los mensajes contenidos en canciones e himnos de guerra, contestados desde el campo opuesto con obras de lucha y resistencia. ....
....En les dècades dels anys 30 i 40 del segle XX diferents fronteres europees es van col·lapsar, violentades per forces militars d’ocupació que les van travessar entonant alegres cançons populars com si d’una excursió juvenil es tractara, cançons les melodies de les quals recordaven als soldats els seus orígens, però no la seua destinació, unida aquesta, indefectiblement, a la del continent europeu. ..En las décadas de los años 30 y 40 del siglo xx, distintas fronteras europeas colapsaron, violentadas por fuerzas militares de ocupación que las atravesaron entonando alegres canciones populares, como si de una excursión juvenil se tratara; canciones cuyas melodías recordaban a los soldados sus orígenes pero no su destino, unido este, indefectiblemente, al del continente europeo. ....